
El Dia Internacional de l'Educació es centra aquest any en reflexions sobre l'ús de la IA en l'educació. Encara que no discutim els beneficis de la IA, és important trobar un equilibri. El toc humà continua sent essencial a l'aula d'anglès: la motivació, el pensament crític i les habilitats socials són destreses que desenvolupem amb el contacte i la connexió humana.
Hi ha ocasions en què la temptació de recórrer a la IA ens posa entre l'espasa i la paret. Que fàcil és produir una redacció per cortesia de ChatGPT! I, les frases del Use of English que et trencaves el cap intentant escriure correctament, encaixen amb sorprenent facilitat a mans d'InstructGPT. La qüestió és, aleshores, recorro o no a la IA quan m'estic preparant per a un examen de Cambridge? És clar que sí! Així trec notes brillants, els profes m'alaben i surto airós de classe... Fins que arriba el dia de l'examen i, Déu meu! No en sé res i trec un suspens rotund!


Per als més tenaços i centrats, la IA pot ser d'utilitat en la preparació per als exàmens de Cambridge, ja que és una font exhaustiva de simulacre de tests, exemples a dojo de redaccions de diferents registres, Listenings per posar a prova les destreses de comprensió oral i un munt de Use of English fins a convertir-te en un lletrat en gramàtica anglesa.
Però, la falta d'interacció humana i suport emocional quan els alumnes utilitzen aquestes eines desenvolupades per la IA fa que l'entusiasme inicial disminueixi amb el temps. En canvi, la connexió emocional amb el professor cobra vida, i això suposa més garantia d'èxit! Recórrer a les respostes instantànies i a l'esforç nul és molt temptador per a qualsevol alumne, però, de moment, no pot substituir els ànims, la implicació i la motivació que inspira el professor i que, al final del dia, és el que més ens afecta i ens encamina cap a l'èxit en l'educació.
