Estic treballant alguns esports apassionants amb un grup de nens de 6è de primària i la unitat ens porta a un món d'esports d’elit, equipament especialitzat i moviments vertiginosos! Entre aquesta explosió de proeses esportives, anem afegint vocabulari i noves expressions que ens mantenen alerta i en forma.
La qüestió és com introduir vocabulari nou i assegurar-nos que els nens l'aprenguin, el retinguin i que quedi fixat en el seu repertori de vocabulari i en la memòria. La clau està en la freqüència d'ús i en l'exposició constant a les noves paraules. Cada lliçó de la unitat reutilitza el vocabulari des d'angles diferents i divertits. Tractant-se de nens, les paraules les han de sentir a través d'activitats físiques, és a dir, quan diem paraules com crash, land, fall, flip, somersault, les acompanyem sempre amb mímica (el recurs didàctic, Resposta Física Total, que ensenya la llengua a través de l'activitat física).
Veure la paraula escrita també és clau a l'hora de retenir-la. A través de la lectura sobre Amazing Adventurers, jocs de paraules, mots encreuats o fins i tot algunes activitats gramaticals, es fixa el vocabulari a les ments dels nens, al revisitar les paraules una vegada i una altra. Activitats lúdiques de retallar i enganxar amb el vocabulari especialitzat i activitats interactives d'expressió oral obliguen els nens a utilitzar-lo en un context natural, contribuint a fixar-lo en la memòria.
Escoltar el nou vocabulari també és clau si volem deixar empremta en les ments dels nostres alumnes. Les cançons i les activitats de dibuix guiat són un altre exemple de com exposar els nens al fascinant món dels esports de risc a través de la comprensió oral. La qüestió és oferir als alumnes la màxima exposició al nou vocabulari al llarg de la unitat, per exercitar la ment, moure el cos i assegurar que processin tot el contingut nou amb eficàcia i esperit esportiu.
Més sobre com treballem amb els nens?