Casal d’estiu en anglès, inspirat en la metodologia Montessori
Una experiència lúdica i cultural en anglès per a nens de 3 a 8 anys. Els matins d’estiu dedicats a aprendre i gaudir en un ambient de parla anglesa.
La immersió lingüística… la manera més natural d’aprendre anglès!
Montessori a Cerdanyola
El nostre casal d’estiu en anglès està basat en la filosofia Montessori que busca despertar la creativitat, la curiositat i l’habilitat innata de cada nen d’aprendre i explorar el món que els envolta.
Activitats basades en la metodologia Montessori per a nens de 3 a 8 anys
Les activitats per a nens que fem a l’estiu estan pautades seguint les àrees d’aprenentatge Montessori: vida pràctica, sensorial, llenguatge, ciència, geografia i cultura.
Quin tipus d’activitats es fan a l’estiu?
El programa d’activitats inclou:
Pintura i expressió artística
Activitats de jardineria
Tallers de construcció amb fusta
Treballs manuals amb materials naturals
Cuina creativa i sana
Activitats d'expressió corporal
Cançons i mímica
Jocs amb aigua
Jocs a l'aire lliure
Lectura i contes
Ball i música
Tallers amb material sensorial
El casal de la setmana
Cada dia els nens es mouen entre activitats lliures i activitats dirigides o guiades per la professora.
Activitats lliures:
A l’hora de treballar amb el material o amb els jocs durant el casal, els nens són lliures de triar què desitgen. Durant l’espai de temps dedicat al joc lliure, els nens es dirigeixen a la zona de jocs, de llibres o d’experiments i hi són un temps treballant i gaudint de l’activitat.
Les activitats de lliure elecció inspirades en la metodologia Montessori s’orienten cap a l’aspecte social i la convivència, l’àrea de recreació i creativitat i l’àrea de cultura.
Els nens poden treballar en la zona de construcció amb fusta, amb materials sensorials com el fang o la sorra, poden explorar la zona de ciències o relaxar-se en el racó de lectura i dibuix.
Activitats guiades:
En un casal per a nens, hem de crear un ambient segur en el qual els nens sàpiguen què poden fer i què s’espera d’ells. Després de realitzar les activitats de lliure elecció, el professor reuneix els nens i junts treballen per crear quelcom com a grup. Aquests tallers dirigits o guiats els fem a l’aire lliure o a l’aula.
Els tallers de grup inspirats en la metodologia Montessori van des d’activitats d’expressió corporal o música fins a cuina i treballs manuals.
Com incorporem l’anglès en les activitats
Per assegurar el contingut i l’aprenentatge de l’anglès, hi ha un feedback constant entre la professora i els nens. La professora es dirigeix als nens en anglès i mentre juguen els demana que interaccionin amb ella en anglès. Aquest intercanvi de paraules s’adapta a les habilitats i edat de cada nen. La interacció pot anar des de nomenar les joguines o materials que el nen està utilitzant fins a l’intercanvi d’impressions.
En aquest moment de tranquil·litat en què els nens estan absorts en la seva activitat, podem acostar-nos i interactuar amb ells en anglès. Introduïm frases noves i vocabulari relacionats amb el joc o activitat mentre juguen. La nostra interacció en anglès assegura que l’activitat lúdica sempre estigui associada amb l’idioma i que l’idioma estigui associat amb la diversió, que és el que té més sentit pels nens.
La combinació entre fons didàctic i enfocament en l’aprenentatge de la llengua crea un vincle entre l’activitat i l’anglès. D’aquesta manera, reforcem l’adquisició de l’anglès a través del joc.
La motivació en l’aprenentatge d’idiomes
La motivació és un dels factors més importants en l’aprenentatge d’idiomes. Si juguem en anglès, el joc no només desenvolupa les habilitats creatives del nen, sinó que li proporciona la motivació per continuar jugant i aprenent.
Quan els nens juguen, desenvolupen una sensació de confiança en si mateixos i una sensació de benestar. Jugar és la raó de ser per a tot nen. Quan un professor proposa un joc, el nen immediatament vol saber quines eines necessita per jugar. El joc, en el nostre cas, té el propòsit d’ensenyar anglès. Per tant, les eines que necessita el nen per poder jugar poden ser haver d’entendre paraules o instruccions en anglès o haver de dir paraules o frases en anglès. Sigui com sigui, el nen vol jugar i és aquesta mateixa motivació per jugar la que l’impulsarà a recórrer a l’anglès per continuar gaudint.
Una altra font de motivació per continuar utilitzant l’anglès és, per descomptat, que el professor pari atenció a l’alumne i usi paraules d’ànim amb aquest quan respongui correctament.
La importància de l’espai
És important per als nens poder moure’s i sentir-se lliures. En un matí de casal, portem els nens a diferents ambients o espais per assegurar-nos que puguin gaudir de les activitats en l’ambient que millor s’adapti a l’activitat.
A l’aire lliure: és ideal per començar cada matí amb jocs o activitats esportives. Des del tir amb arc a la creació de mandales amb materials naturals, fer aquestes activitats a l’aire lliure té un efecte relaxant en els nens.
En el casal d’estiu, ens movem des del pati exterior de la nostra escola, on realitzem algunes de les activitats a l’aire lliure, a la plaça que està situada davant de l’escola. El nostre pati està protegit del sol i és ideal pels jocs d’aigua o la piscina que solem preparar els divendres com a activitat del dia.
La plaça és també ideal pels jocs de pilota, jocs de cooperació i activitats més calmades que podem fer sota l’ombra dels arbres.
A l’aula: creem un ambient que permet als nens sentir-se còmodes i capaços de realitzar les activitats amb autonomia.
Fidel a la filosofia Montessori, en els espais de lliure elecció els nens trien l’àrea que volen treballar. El material està exposat perquè el nen pugui accedir-hi i portar-lo a la seva zona de treball.
Casal d’estiu: una experiència lingüística al cor de Cerdanyola